Co jeść, żeby schudnąć?

Prawidłowo zbalansowana dieta to podstawa dla zdrowia i urody. Bez niej trudno utrzymać właściwą wagę oraz dbać o kondycję. Od niej zależy nasza samopoczucie oraz funkcjonowanie wszystkich narządów i układów w naszym ciele. Co zatem jeść, żeby czuć się dobrze i zyskać piękną sylwetkę? Jeśli jesteście ciekawi, zapraszamy do lektury.

Piramida żywienia – podstawa w projektowaniu jadłospisu

Prawidłowe żywienie opiera się na wielu zasadach. Większość z nich zawiera się we wskazaniach tak zwanej piramidy żywieniowej.

Co to takiego? Jest to graficzne przedstawienie właściwego sposobu odżywiania się. Piramidy dopasowuje się do wieku, dzięki czemu oprócz standardowego podziału składników, możemy też znaleźć oddzielne grafiki dla osób starszych, dzieci i nastolatków. Pozwala to dobrać optymalne proporcje poszczególnych produktów, które koniecznie muszą być obecne w prawidłowej diecie.

Jak zatem wygląda piramida? U jej podstaw znajdują się warzywa i owoce. Według wskazań specjalistów od żywienia trzeba je wprowadzić do wszystkich posiłków spożywanych w ciągu dnia. Ta kategoria produktów wyróżnia się sporą zawartością witamin, minerałów oraz innych cennych składników odżywczych, przy zachowaniu stosunkowo niskiej kaloryczności – mniejszej w przypadku warzyw niż owoców.

Na drugim miejscu uplasowały się produkty zbożowe, czyli pieczywo, makarony, ryż i płatki. Stanowią cenne źródło witamin i błonnika pokarmowego. Wiele osób uważa, że w diecie osoby odchudzającej się nie powinno być wcale pieczywa. To nie do końca prawda. Należy oczywiście zrezygnować z mocno przetworzonych białych bułek. Warto natomiast sięgać po chleb pełnoziarnisty, w którym znajdziemy dużo błonnika – składnika wspierającego przemianę materii i sprawne usuwanie pozostałości po procesach trawiennych.

W prawidłowej diecie niezbędny jest nabiał. Mleko, sery i jogurty zawierają spore ilości białka, czyli składnika, budującego wszystkie komórki naszego ciała.

Możemy je znaleźć także w mięsie. Aby jednak zachować zdrowie, powinniśmy zrezygnować z mięsa czerwonego na rzecz drobiu, o mniejszej zawartości cholesterolu i nasyconych kwasów tłuszczowych. Warto także jeść ryby.

Na samym szczycie piramidy znajdują się tłuszcze oraz orzechy. Nie powinno się z nich całkiem rezygnować, gdyż dostarczają cennych substancji, potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Ich spożycie powinno być jednak naprawdę niewielkie.

Co jeść, żeby zrzucić kilogramy? Superfood na odchudzanie

Odpowiednie zaplanowanie jadłospisu pozwala na pozbycie się niechcianych kilogramów, przyspieszenie metabolizmu oraz poprawę kondycji.

Co ważne, zmiana przyzwyczajeń żywieniowych to nie chwilowy kaprys. Właściwy sposób odżywiania powinien nam towarzyszyć już na stałe.

Istnieje też spora grupa produktów spożywczych z różnych kategorii, które są szczególnie rekomendowane osobom, pragnącym pozbyć się niechcianej oponki. Co zatem warto jeść?

Spośród owoców wiele dobrego mówi się na temat jabłek i gruszek. Zawierają one olbrzymią ilość błonnika, który pomaga szybko zaspokoić apetyt i usprawnić proces trawienia.

Ciekawe właściwości ma czerwona fasola. Niektórzy badacze twierdzą wręcz, że osoby, które często sięgają po to warzywo strączkowe są szczuplejsze. Dlaczego? To wszystko za sprawą błonnika i protein. Podobne działanie ma także soczewica, która dodatkowo stabilizuje poziom cukru we krwi.

Warto wiedzieć, że podczas odchudzania można pić kawę. Napój ten zawiera bowiem sporo kofeiny, zwiększającej tempo metabolizmu, a przez to także spalanie niechcianych kalorii. Z kaloriami może też nam pomóc uporać się sok z aloesu, ze względu na jego właściwości i wartościowy skład. Ten odpowiedniej jakości znajdziemy w sklepie NajlepszyAloes.pl.

Naukowcy twierdzą, że w zdrowej diecie warto wykorzystywać oliwę. Zawiera ona nienasycone tłuszcze roślinne, które nie tylko są niezmiernie wartościowe dla organizmu, ale także obniżają łaknienie. Dzięki temu jemy mniej i łatwiej pozbywamy się nadmiernej masy ciała.

Nie tylko prawidłowe żywienie – higiena i aktywność fizyczna

Na koniec trzeba jeszcze wspomnieć o jednej, ważnej rzeczy. Nawet jeśli przejdziemy na zdrowe żywienie, oparte na piramidzie, zawierające wszystkie potrzebne składniki, nie oznacza to jednak, że od razu uda się nam zdobyć piękną sylwetkę.

Dla uzyskania optymalnego, wymarzonego rezultatu trzeba jeszcze wprowadzić do codziennego funkcjonowania aktywność fizyczną. Ćwiczenia muszą być dopasowane do kondycji, wieku oraz upodobań.

Równie ważne jest także higiena codziennego funkcjonowania. W miarę możliwości warto unikać stresu, który wpływa niekorzystnie na metabolizm, podobnie jak niedobór snu.

Dbajmy o siebie kompleksowo, a organizm odwdzięczy się nam świetną kondycją i pięknym wyglądem na lata.